خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

نکاتی درباره زندگی سالمندان در خانه شخصی

پرستار سالمند

اگر مقدمات لازم فراهم شود؛ سالمندان در خانه شخصی خود نیز می‌توانند به راحتی زندگی کنند. شاید هیچ‌کس دوست نداشته باشد درباره این مسئله صحبت کند؛ اما حقیقت نهفته درباره زندگی مشترک با پدر و مادر پیر در دوران میان‌سالی فرزندان، حکایت از پیچیدگی‌های فراوان این رابطه دارد. حقیقت آن است که نمی‌توان مطمئن بود در این شرایط همه چیز خوب پیش برود. البته نمونه‌های موفقی نیز وجود دارد؛ اما به‌طور کلی مسئله تنها توان، انرژی و زمان مورد نیاز برای رسیدگی به والدین کهن‌سال نیست که دردسر آفرین است.
سبک زندگی افراد کهن‌سال تفاوت‌هایی اساسی با افراد جوان و میان‌سال دارد. از سرگرمی‌ها و ساعت خواب گرفته، تا میزان دمای خانه در طول فصول سرد و گرم سال، همه از مواردی است که ممکن است تعارضاتی را در این رابطه ایجاد کند. در واقع همین مسائل است که باعث می‌شود تلاش کنیم شرایط مساعدی را برای والدین پیر خود در خانه شخصی خودشان فراهم کنیم. در ادامه این نوشته وب‌سایت سپید گستر، 3 نکته مهم درباره این موضوع را به شما یادآور می‌شویم.

 

بهینه کردن فضای خانه

نگهداری از سالمند در منزل شخصی نیازهای متفاوتی با شما دارند. امنیت بخش‌های مختلف خانه برای حرکت و جابجایی آنها بسیار مهم است. به عنوان مثال ممکن است لازم باشد تمام کفپوش خانه را به وسیله فرش و موکت بپوشانید؛ تا هم گرم و نرم‌تر باشد و هم در صورت زمین خوردن آنها، احتمال آسیب کمتر باشد.
دسترس‌پذیری بخش‌های مختلف خانه از دیگر موضوعات مهم است که باید به دقت در خانه فرد سالمند مورد بررسی قرار بگیرد. به عنوان مثال بهتر است لوازم ضروری که استفاده روزانه دارند در طبقه پایین کابینت باشد؛ تا برای برداشتن وسائل نیازی به چهارپایه نبوده و خطر افتادن فرد را تهدید نکند. تعریف دسترسی‌های دیگر از جمله سرویس بهداشتی، اتاق خواب، تعیین میزان دمای بهینه و… از جمله موارد دیگری است که تجربه زندگی سالمندان در خانه شخصی را بهبود می‌دهد.

استخدام پرستار سالمند

بیشتر سالمندان در خانه شخصی خود نیازمند بهره بردن از خدمات یک پرستار سالمند هستند. پرستار سالمند در منزل کمک می‌کند تا انجام امور ساده‌تر انجام شده و سالمندان خدمات بهتری دریافت کنند. حضور یک پرستار سالمند این اطمینان را به شما می‌دهد که در همه حال، وضعیت فرد سال‌خورده در دست کنترل است. نظم و ترتیب در رسیدگی به امور شخصی، بهداشتی، رژیم غذایی، داروها و کنترل وضعیت سلامتی سالمند از جمله وظایفی است که پرستار سالمند باید انجام دهد.
در این زمینه اساسا توصیه می‌کنیم پیش از استخدام پرستار سالمند، درباره ویژگی‌ها و شرایط خاص والدین خود با آنها صحبت کنید؛ تا در زمینه ترتیب انجام امور مختلف به توافقی درست برسید.

کنترل از راه دور

فارغ از موارد گفته شده؛ احتمالا لازم است که در شرایطی شما بتوانید روی منزل شخصی سالمند از راه دور کنترل داشته باشید. این کنترل با هدف حفاظت بیشتر و اطمینان شما از نبود مشکل و سلامت آنها است.
این روزها با توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی و هوشمندسازی خانه‌ها، ایجاد چنین کنترل‌هایی ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر شده است. با این وجود مهم است که هنگام انتخاب ابزارهای کنترلی، نمونه‌هایی را برگزینید که والدین شما نیز بتوانند با آن کار کنند؛ و یا به‌طور کلی نیازمند تسلط آنها به روش کار آن ابزار نباشد.
شاید ساده‌ترین و البته هنوز هم موثرترین ابزار را در این زمینه بتوان تلفن ثابت دانست. اثرگذاری این ابزار بیش از هرچیز به این علت است که معمولا همه سالمندان کار با آن را به‌خوبی می‌دانند. بکوشید که تلفن ثابت در جای مناسب و در دسترسی قرار داشته باشد، تا پاسخگویی به آن ساده باشد. استفاده از چند دستگاه تلفن در مکان‌های مختلف خانه و استفاده از تلفن بی‌سیم در کنار تلفن ثابت از جمله کارهایی است که در این زمینه می‌توانید انجام دهید.
ابزارهای دیگر برای ایجاد ارتباط تصویری، کنترل وضعیت خانه و… نیز همان‌طور که گفتیم، این روزها به کمک تکنولوژی خانه‌های هوشمند امکان‌پذیر شده است.

مراقبت از کودک معلول در خانه

پرستار کودک

پرستاری از یک کودک معلول با پرستاری از سایر کودکان متفاوت است. این کودکان ویژگی‌هایی دارند که مراقبت و نگهداری از آنها را پیچیده‌تر و به طور معمول سخت‌تر می‌کند. نوع تغذیه، روش خوردن و خوابیدن، بهداشت، سرگرمی و سایر موارد در این کودکان تفاوت‌هایی اساسی با سایر کودکان دارد. بنابراین باید در انتخاب پرستار کودک نیز برای آنها، دقت و حساسیت بیشتری داشت.
در این نوشته وب‌سایت خدمات پرستاری سپید گستر می‌خواهیم نکات مهمی را در این زمینه با شما در میان بگذاریم. نکاتی که کمک می‌کند بتوانید بهتر از یک کودک معلول نگهداری کنید؛ یا پرستار مناسب‌تری را برای او انتخاب کنید.

نقش‌های ارتباطی در مراقبت از کودک معلول

در برخی موارد ممکن است کودک از یک ناتوانی دائمی رنج ببرد. در این شرایط او توانایی انجام بعضی از فعالیت‌های روزمره را نخواهد داشت. به همین دلیل نیازمند مراقبت و کمک پیوسته والدین یا پرستار کودک است. در این شرایط ممکن است نقش‌های ارتباطی در خانواده دچار مشکلاتی شود. به عنوان مثال اگر بجز این کودکان فرزندان دیگری نیز در خانه وجود داشته باشند؛ ممکن است آنها احساس کنند که توجه مادر به فرزند معلول بیشتر است. همین‌طور چنین فرزندی نیازمند مراقبتی نسبتا دائمی است. در نتیجه می‌تواند یک مسئولیت تمام وقت باشد؛ و یکی از والدین را مجبور به ترک کار نماید. به همین دلیل است که بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند در این شرایط از کمک پرستار کودک بهره ببرند.

مراقبت از عزت نفس کودک معلول

آگاهی شناختی کودک باعث می‌شود که او از ناتوانی خود رنج برده و عزت نفسش دچار نقصان شود. این موضوع بخصوص در کودکانی که سالم بوده‌اند و در اثر حوادثی مثل تصادف دچار معلولیت شده‌اند، به شدت بیشتر است. حالات غم و افسردگی از دیگر مشکلاتی است که در این شرایط رخ می‌دهد. در این شرایط بسیار مهم است که پرستار کودک بتواند با نوع رفتار خود، عزت نفس از دست رفته را به کودک بازگرداند. بهره گرفتن از توانایی‌های محدود او در انجام امور شخصی، از روش‌هایی است که در این زمینه موثر است. همچنین کشف استعدادها و بها دادن به دیگر جنبه‌های وجودی کودک اهرمی قدرتمند برای بهبود حال روحی کودک است.
از سویی بعضی کودکان معلول دچار ناتوانی ذهنی هستند. این شرایط، ویژگی‌های متفاوتی را نیز ایجاد می‌کنند. این کودکان به طور معمول دچار مشکلات روحی و روانی ناشی از ناتوانی ذهنی و جسمی نمی‌شوند؛ اما توانایی یادگیری آنها در درجات مختلفی، کمتر است. در این شرایط نیز پرستار کودک باید صبور بوده و بتواند شرایط مساعدی را برای یادگیری، با توجه به ویژگی‌های اختصاصی کودک فراهم کند.

دریافت حمایت‌های اجتماعی برای مراقبت از کودک معلول

نگهداری از کودک در منزل ، والدین را با چالش‌های جدی و سختی مواجهه می‌کند. چالش‌هایی که حمل بار مسئولیت آن به تنهایی ممکن نیست. حتی در بعضی شرایط تنها حضور پرستار کودک نیز پاسخگوی نیازهای چنین کودکی نیست. در این شرایط بهتر است والدین به دنبال حمایت‌های اجتماعی در جوامع محلی، نزدیکان و اطرافیان خود باشند.
به عنوان مثال انجمن‌های زیادی برای بهبود وضعیت ارتباطی و سلامت روحی چنین کودکانی وجود دارد. همچنین مراکزی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، از جمله گفتار درمانی و موارد مشابه وجود دارد؛ که می‌تواند در بهبود شرایط بسیار موثر باشد.
همچنین استفاده از کمک نزدیکان، مثل مادربزرگ و پدربزرگ، خاله و دایی، عمو و عمه و حتی دوستان نزدیک، می‌تواند در شرایطی اوضاع را بهبود بخشیده و موجب استراحتی کوتاه برای والدین کودک باشد.

بررسی چند ویژگی یک پرستار سالمند خوب

پرستار سالمند

پرستاری شغلی پر از چالش است. این موضوع بخصوص در پرستاری از سالمندان دارای حساسیت‌های ویژه‌تری است. در نتیجه یک پرستار سالمند خوب باید دارای مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی باشد که او را برای تصدی این شغل به نحو احسن مناسب سازد. در این مقاله وب‌سایت خدمات پرستاری سپید گستر، می‌خواهیم چند ویژگی مهم که یک پرستار سالمند خوب باید از آن برخوردار باشد را بررسی کنیم.

ویژگی یک پرستار سالمند

توانایی جسمی مناسب

سالمندان به طور معمول دارای مشکلات جسمی خاص هستند. این موارد باعث می‌شود که گاهی در برخاستن، نشستن و امور دیگر نیازمند کمک پرستار خود باشند. در این شرایط پرستار سالمند باید از نظر جسمی توانایی مناسبی داشته باشد؛ تا بتواند از پس این امور برآید.
توجه کنید که حتی اگر سالمند شما از نظر حرکتی محتاج کمک نیست؛ پرستاری که در شرایط بحرانی بتواند از عهده امور برآید؛ نیازمند توانایی جسمی کافی است.

دانش و تجربه

البته این یک ویژگی کلی است که همه پرستاران باید از آن به میزان کافی برخوردار باشند؛ اما دانش و بخصوص تجربه برای یک پرستار سالمند از اهمیت بیشتری برخوردار است. سالمندان به دلیل ماهیت سنی خود، در هر زمانی ممکن است دچار وضعیتی شوند که نیازمند کمک‌های فوری و تخصصی پزشکی است. پس طبیعی است که یک پرستار سالمند باید بتواند در این شرایط به خوبی از دانش و تجربه خود استفاده کرده و مشکل را مدیریت کند.

علاقه به شغل و داشتن روحیه خوب

سالمندان بیشتر از سایر افراد ممکن است دچار مشکلات روحی و روانی شوند. بسیاری از آنها اهل غر زدن هستند. میزان افسردگی در این گروه به دلایل مختلف، از جمله خانه‌نشینی بیش از حد و درگیری مداوم با دردهای مزمن بیشتر است. همچنین مشکلات حافظه و بیماری‌هایی مانند آلزایمر نیز مزید بر علت است؛ تا مراقبت از سالمند را به یک چالش جدی و نسبتا سخت تبدیل کند. در واقع یک پرستار سالمند خوب باید بتواند علاوه بر کنترل وضع موجود، به بهبود روحیه و شرایط سالمند نیز کمک کند. در نتیجه در این شرایط بسیار مهم است که پرستار بر ذهن خود مسلط بوده و از وضعیت روحی خوبی برخوردار باشد. بسیاری معتقدند که شرایط روحی خوب در پرستاران با توجه به سختی کارشان، تنها در صورت علاقه به این شغل ممکن می شود.

نظم، دقت و توانایی مدیریت امور

به طور معمول پرستاران سالمند دارای وظایف حاشیه‌ای بیشتری نسبت به سایر پرستاران هستند. آنها ممکن است در مواردی به مدیریت امور منزل نیز بپردازند؛ در نتیجه باید در این زمینه نیز از قدرت مدیریت خوبی برخوردار باشند. ایجاد ارتباط سازنده با اطرافیان سالمند، نظم‌دهی به ساعات شستشو و استحمام، خوردن وعده‌های غذایی، مصرف داروها و… از مواردی است که باید پرستار برای نگهداری از سالمند در منزل از عهده آن به خوبی برآید.

توجه به نیازهای خاص هر فرد

شاید این ویژگی را بیشتر از توانایی، بتوان در گروه مهارت‌های مورد نیاز پرستار سالمند در نظر گرفت. یک پرستار سالمند خوب می‌داند که نیازهای هر فرد با دیگران متفاوت است. هر سالمندی دارای وضعیت خاص خود است؛ بعضی از آنها دچار نوعی بیماری هستند؛ بعضی دارای سرگرمی‌های خاصی هستند؛ برخی ساعات خواب مشخصی دارند و… یک پرستار سالمند خوب قبل از شروع فعالیتش باید به‌طور کامل از این جزئیات مطلع شود. اطلاع از این جزئیات کمک می‌کند تا بتواند راحت‌تر وارد کار شده و بهتر از عهده وظایف محول شده برآید.
در نهایت ارتباط مستمر پرستار سالمند با فرزندان سالمند (یا هرکس که مسئولیت سالمند را برعهده دارد.) و دریافت اطلاعات تازه و ارائه نکات پیش آمده، موجب رضایت بیشتر دو طرف و بهبود کیفیت زندگی سالمند خواهد شد.