خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

نکات مهم و ساده برای سالم ماندن در دوران بازنشستگی

ورود به دوران بازنشستگی با تغییرات زیادی همراه است و زندگی و سلامت برخی از افراد را به شدت به خطر می‌اندازد. شاید به دلیل همین تغییرات عظیم است که بسیاری از افراد بازنشسته به مرور زمان به پرستار سالمند نیاز پیدا می‌کنند و مراقبت از آنها کار پیچیده‌ای می‌شود. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید تغییرات این دوران را کنترل کنید. فراموش نکنید که برای سالم ماندن در دوران بازنشستگی باید قبل از تاثیرات آن بر روی زندگی فردی و اجتماعی‌تان وارد عمل شوید.

نکات مهم و ساده برای سالم ماندن در دوران بازنشستگی

 

روش‌های سالم ماندن در دوران بازنشستگی

زندگی در محیط مناسب

جایی که زندگی می‌کنید تاثیر زیادی روی سلامتی دارد. اگر می‌خواهید محیط زندگی‌تان هوای تمیزی داشته باشد، حتما از شهرهای بزرگ و صنعتی فاصله بگیرید و اطراف شهر را برای زندگی انتخاب کنید. با زندگی در این مناطق علاوه بر هوای پاک، مکان مناسبی نیز برای فعالیت بدنی دارید و می‌توانید هر روز صبح ورزش کنید.

استفاده از مواد غذایی سالم

به محض افزایش سن، به احتمال زیاد با مشکلات مرتبط با تغذیه مانند کاهش وزن یا کمبود ویتامین‌های خاص مواجه خواهید شد. بنابراین رعایت یک رژیم غذایی متعادل و پر از پروتئین، چربی و کربوهیدرات در دوران بازنشستگی از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد. مصرف غذاهای بسته‌بندی شده را کم کنید. چرا که این غذاها نمک زیادی دارند و می‌توانند فشار خون شما را بالا ببرند. بهترین رژیمی که برای این دوران وجود دارد رژیم غذایی به نام مدیترانه‌ای است که حاوی میوه‌های تازه، سبزیجات ، غلات سبوس‌دار و روغن زیتون می‌باشد.

خارج شدن از خانه

داشتن سبک زندگی فعال می‌تواند به شما کمک کند زندگی شادتر و طولانی‌تری داشته باشید و شانس ابتلای‌تان به برخی از بیماری‌ها مانند زوال عقل و آلزایمر کمتر شود. بنابراین برای سالم ماندن در دوران بازنشستگی سعی کنید دوستان جدید پیدا کنید؛ با یک گروه سالمند به سفر بروید یا دوستان قدیمی خود را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده و دوباره با آنها تماس بگیرید. اگر به سرگرمی خاصی مانند کتاب خواندن، بافندگی یا باغبانی علاقه دارید، روی آن متمرکز شده و حتی برای یادگیری بیشتر در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید.

خود مراقبتی

برای سالم ماندن در دوران بازنشستگی انجام معاینات منظم پزشکی ضروری است. در این معاینات پزشک با نظارت بر روی فشار خون و کلسترول می‌تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی کمک کند. برای محافظت از بدن در برابر آنفولانزا و سایر بیماری‌های واگیردار نیز باید واکسن‌های سالانه را تزریق کنید. برای زنان انجام دوره‌ای آزمایشات تشخیصی سرطان پستان و دهانه رحم ضروری است. برای مردان نیز باید آزمایش سرطان پروستات به صورت دوره‌ای انجام شود.

ورزش

فعالیت بدنی نه تنها سلامت بدن را تضمین می‌کند بلکه به شما کمک می‌کند تا با وجود افزایش سن بتوانید مستقل باشید و به پرستاری و نگهداری نیاز نداشته باشید. فعالیتی را که دوست دارید انتخاب کنید و به مدت طولانی آن را ادامه دهید. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، شنا، یا حتی دویدن می‌تواند انرژی بیشتری به شما بدهند و ذهن‌تان را هوشیار نگه دارند؛ تمرین با وزنه یا باندهای کشی قدرت بدنی را افزایش می‌دهد و یوگا بدن را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد. اگر ورزشی که انتخاب کرده‌اید جدید است و تا کنون آن را انجام نداده‌اید، حتما در مورد آن با پزشک مشورت کنید.

تحریک ذهن

با افزایش سن، مغز شما هم دقیقاً مانند بدن به ورزش نیاز دارد. بنابراین برای سالم ماندن در دوران بازنشستگی کتاب بخوانید؛ پازل و جدول حل کنید؛ ساز بخرید و در کلاس‌های موسیقی شرکت کنید یا حتی یک سرگرمی قدیمی را انتخاب کنید. شرکت در کلاس‌هایی که به آنها علاقه دارید نیز برای این دوران بسیار مفید است. استفاده از سمت خلاقانه مغز، از طریق انجام فعالیت‌هایی مانند نقاشی کردن و باغبانی می‌تواند به سلامت ذهن کمک کند. انجام فعالیت‌های خلاقانه و بازی‌های ذهنی نیز حافظه و مهارت‌های حل مسئله را تقویت می‌کند.
متخصصان معتقدند که تنها با انجام این چند راه‌حل ساده می‌توانید دوران بازنشستگی شاد و سرحالی داشته باشید و از زندگی خود بیشتر لذت ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.