خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

چند توصیه مهم در پرستاری از کودک مبتلا به صرع

اگرچه کودکان مبتلا به صرع از نظر توانایی‌های جسمی و ذهنی هیچ تفاوتی با سایر کودکان ندارند؛ اما نگهداری و پرستاری از آنها ملزم به رعایت نکاتی اختصاصی است. نکاتی که در مورد این کودکان باید با دقت و حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گرفته و رسیدگی شود. در این نوشته وب‌سایت سپید گستر می‌خواهیم درباره پرستاری از کودک مبتلا به صرع چند نکته مهم و موثر را مرور کنیم. اگر شما هم به عنوان پرستار یا والدین چنین کودکی دارای مسئولیت هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

حمله صرع و اقدامات لازم هنگام وقوع

حملات صرع در قالب تشنج کودک رخ می‌دهد. ویژگی بارز این حملات غیر قابل پیشبینی بودن آنها است. به این معنا که به عنوان پرستار کودک مبتلا به صرع، باید در هر شرایطی انتظار رخ دادن این مسئله را داشته باشید. مهم نیست که تعداد دفعات وقوع حملات در کودک شما به چه میزان است؛ چرا که هر حمله نیازمند توجه و کنترل است.
در این زمینه توصیه‌های بسیاری وجود دارد. همچنین شدت حملات در بیماران مختلف متفاوت است. با این وجود اصلی‌ترین و مفیدترین کار خواباندن کودک به پهلو و قرار دادن سر هم‌سطح یا پایین‌تر از بدن است. این کار باعث می‌شود مسیر تنفسی کودک هنگام وقوع تشنج باز باشد و بیمار به‌راحتی نفس بکشد. گاهی شنیده می‌شود که بهتر است بین دندان‌های بیمار جسمی خارجی قرار داده شود؛ تا از گاز گرفته شدن زبان توسط دندان‌ها جلوگیری گردد. در این زمینه به این نکته توجه کنید که اولا این کار یک کار حرفه‌ای و دقیق است و اگر روش درست اجرای آن را نمی‌دانید بهتر است آن را انجام ندهید. چرا که ممکن است با بستن مسیر تنفسی شرایط بیمار را بدتر کند. ثانیا قطع زبان توسط دندان‌ها، یکی از اتفاقات نادر در این حملات است.
حمله صرع معمولا کمتر از یک دقیقه ادامه دارد؛ و پس از آن کودک آرام شده و به دلیل انرژی از دست رفته نیازمند استراحت و شاید خواب باشد. از سویی توجه کنیم که حملات طولانی‌تر خطرناک است و باید سریعا به اورژانس اطلاع دهید.

پرستاری از کودک مبتلا به صرع

وضعیت دارویی کودک مبتلا به صرع

حملات صرع به‌طور معمول در بیمار پس از مدت مشخص و البته طولانی درمان، کاملا کنترل می‌شود. اما توجه داشته باشید که کودک مبتلا به صرع معمولا در ابتدای مراحل شناسایی بیماری است. بنابراین به احتمال بالا بیماری هنوز در کودک کاملا کنترل نشده است. این وضعیت اهمیت مصرف به موقع و منظم داروها را دو چندان می‌کند.
نظم در پیگیری مراحل درمان و مصرف داروها، نه‌تنها موجب سرعت بخشیدن به فرآیند کنترل بیماری می‌شود؛ بلکه احتمالا وقوع حملات ناگهانی را کاهش می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است که در پرستاری از کودک مبتلا به صرع به این موضوع توجه داشته باشید.

رژیم غذایی کودک مبتلا به صرع

درباره رژیم‌های غذایی افراد مبتلا به این بیماری، موارد بسیاری مطرح شده است؛ که رعایت آنها می‌تواند در بهبود وضعیت فرد موثر باشد. اما فارغ از نوع مواد غذایی مصرفی، یک نکته بسیار مهم درباره این بیماران، عدم تحمل گرسنگی است. در واقع بیماران مبتلا به صرع (به‌خصوص کودکان) در مقابله با گرسنگی ناتوان‌تر بوده و ضعف ناشی از گرسنگی می‌تواند موجب افزایش احتمال وقوع حملات شود.
با توجه به نکته گفته شده توصیه می‌کنیم وعده‌هایی غذایی منظمی را برای کودک تدارک دیده و به این موضوع توجه کافی داشته باشید. البته دقت کنید که این مسئله نباید منجر به پرخوری و رژیم نامناسب در کودک شود.

رفتار با کودکان مبتلا به صرع

بیماری صرع می‌تواند از نظر روحی و روانی روی کودک شما تاثیر بگذارد. طبیعتا هیچ فردی از اینکه دچار حالات تشنج شود، خوشحال نیست. این مسئله شامل کودکان نیز می‌شود.
همچنین از گذشته این مسئله مطرح بوده که افراد مبتلا به صرع به نسبت سایر افراد، زودرنج‌تر و حساس‌تر هستند. البته درباره این مسئله داده علمی خاصی وجود ندارد. شاید هم این موضوع به دلیل نوع نگاه متفاوت جامعه به بیماران مصروع در گذشته باز می‌گردد.
به هر طریق به عنوان آخرین توصیه برای پرستاری از کودک مبتلا به صرع پیشنهاد می‌کنیم به این موضوع توجه کرده و با صبوری، نرمش و ملاطفت بیشتری با آنها رفتار کنید.

اشتباهات پرستار سالمند که بخشودنی نیست

اشتباهات پرستار سالمند

هر شخصی ممکن است در مواقعی در انجام وظایف خود دچار اشتباه و خطا شود. از قدیم گفته‌اند انسان جایز الخطا است و نمی‌توان انتظار داشت همه کارها بدون کوچک‌ترین نقصی انجام شود. اما بعضی خطاها و اشتباهات، بخصوص در کارهای حساس مثل پرستاری از سالمندان و بیماران، می‌تواند منجر به ایجاد لطمات و آسیب‌های جبران ناپذیر شود. بنابراین بسیار مهم است که نسبت به آنها حساسیت کافی به خرج داده و در صورت رخ دادن آنها عکس العمل مناسب داشته باشید. در این مقاله وب‌سایت سپید گستر می‌خواهیم درباره این اشتباهات و روش برخورد با آنها صحبت کنیم.

تاخیر در حضور

این مشکل ممکن است هرازگاهی رخ دهد. همه ما گاهی دیر به محل کار خود می‌رسیم. پرستار سالمند شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما دو نکته را در نظر بگیرید. اول اینکه تعداد موارد رخ داده باید بسیار کم بوده و پرستار این تاخیر را با شما در میان بگذارد. دوم اینکه با توجه به حساسیت کار پرستار، این تاخیرها باید به نسبت سایر مشاغل بسیار کمتر باشد.

توجه کنید که اگر این تاخیرها تبدیل به یک روال معمول شود؛ به زودی کنترل اوضاع از دست شما خارج خواهد شد؛ و پرستار به جای آنکه موجب آسودگی شما شود؛ موجب نگرانی و عصبی شدن شما خواهد شد.
بنابراین در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم موضوع را به‌صورت جدی با پرستار و موسسه‌ای که از طریق آن اقدام به جذب پرستار کرده‌اید در میان بگذارید؛ و در صورت اثربخش نبودن این روش، به فکر شخص دیگری برای نگهداری از سالمند در منزل خود باشید.

بی‌نظمی در انجام مسئولیت‌ها

مسئولیت‌های تعیین شده برای پرستار سالمند ممکن است پیچیده نباشد؛ اما اجرای دقیق آن از حساسیت بسیاری برخوردار است. بنابراین اشتباهات پرستار در این موضوع تا حد زیادی بخشودنی نیست. وقت شناسی پرستار در انجام وظایفی مثل حمام کردن و سایر خدمات بهداشتی، مصرف داروها، صرف غذا و موارد مشابه بسیار مهم است.

این مسئله به‌خصوص اگر سالمند شما دچار بیماری خاصی باشد؛ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. گاهی تنها با فراموش شدن یک وعده دارو، ممکن است اتفاقات ناخوشایندی برای فرد رخ دهد؛ که هزینه‌های مادی و معنوی آن قابل جبران نخواهد بود.

بنابراین در این زمینه نیز اشتباهات احتمالی پرستار را جدی بگیرید. این موضوع حتی از مورد مطرح شده ابتدایی، بسیار مهم‌تر است. چراکه خطرات بیشتری را متوجه زندگی سالمند می‌کند. بنابراین در این شرایط با جدیت و حساسیت بیشتری تصمیم بگیرید؛ و مطمئن شوید تنها با یکبار تذکر مشکل حل خواهد شد؛ و در غیر این صورت در اسرع وقت به تغییر پرستار مدنظر اهتمام ورزید.

بی‌حوصلگی و بداخلاقی

ممکن است این مسئله را یک اشتباه مشخص ندانید؛ اما این رفتار به تدریج موجب کاهش سطح کیفی زندگی سالمند شما می‌شود. در راس تمام ویژگی‌های خوب یک پرستار، خوش اخلاقی و صبور بودن است. پرستار سالمند شما بابت این مسئله و خدماتی که ارائه می‌کند دستمزد می‌گیرد؛ بنابراین باید با حوصله تمام و روی خوش به ارائه خدمات بپردازد.

بنابراین بهتر است در این زمینه هر چند وقت یکبار از سالمند خود و در خلوت اطلاعاتی کسب کنید؛ و مطمئن شوید که از این نظر مشکلی با پرستار ندارد. گاهی سالمندان در این مورد کم حرف هستند و همچنین به حقوق خود آگاه نیستند؛ بنابراین بهتر است تا جای ممکن این مسئله با حضورهای ناگهانی و هر از گاه و بررسی وضعیت ارتباطی آنها، بررسی کنید. در نهایت استخدام یک پرستار بی‌حوصله و بداخلاق، بدترین رویدادی است که ممکن است برای سالمند شما رخ دهد.

امیدواریم با مطالعه موارد مطرح شده، بتوانید در انتخاب و کنترل پرستار مدنظر موفقیت بیشتری داشته باشید. ما در سپید گستر این کار را برای شما ساده کرده‌ایم و با سنجش‌های دقیق استخدامی، نیروهایی را در اختیار شما می‌گذاریم که بهترین کارایی، مسئولیت پذیری و رفتار را داشته باشند.