خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

مهم‌ترین نکات درباره رفتار مناسب با سالمند

رفتار مناسب با سالمند از جمله مهارت‌های بسیار مهمی است که پرستار سالمند باید به آن تسلط داشته باشد. سالمندان اگرچه در سنین پیری مانند یک کودک نیازمند مراقبت و نگهداری توسط یک پرستار شده‌اند؛ اما روحیات و شخصیت آنها به‌گونه‌ای است که به شدت به نوع رفتار پرستار خود حساس هستند. در این مقاله به این موضوع مهم پرداخته شده است؛ و نکات مهمی در این زمینه مطرح شده است.

 

آرامش و صبر داشته باشید

کهن‌سالی با نشانه‌های ساده‌ای خود را نشان می‌دهد. شما از یک فرد کهن‌سال نمی‌توانید انتظار داشته باشید به خوبی یک جوان بشوند، واکنش نشان دهد و سریع پاسخ گوید. او در همه امور تا حدود زیادی تحلیل رفته است. بنابراین باید بتوانید با رعایت آرامش با او سخن بگویید؛ حال او را جویا شوید و اموراتش را به سرانجام برسانید. به عنوان مثال باید با سرعت کمتر و شمرده‌تر با او صحبت کنید. همین‌طور باید کمی حجم صدای خود را افزایش دهید، تا به‌درستی صحبت‌های شما را بشنود.
البته این مسائل در مورد همه سالمندان یکسان نیست. در واقع افراد مختلف دارای ضعف‌های متفاوتی در توانایی‌های خود هستند. درک این تفاوت‌ها و هماهنگ شدن با شرایط او و همچنین چگونگی رفتار با سالمندان ،از دیگر مواردی است که یک پرستار سالمند باید به آن توجه کند.

 

رفتار مناسب با سالمند

حس مشارکت آنها را جلب کنید

یکی از نشانه‌های متداول سالمند شدن، کاهش توانایی‌های گوناگون فرد است. در واقع علت حضور پرستار سالمند جبران همین نقاط ضعف است. اما توجه به این نکته بسیار مهم است که سالمندان نباید احساس بی‌مصرف بودن و ناتوانی کامل داشته باشند. یک پرستار خوب و با تجربه پرستاری است که می‌تواند از خود سالمند برای انجام امور کمک بگیرد. البته منظور این نیست که سالمند را به سختی بیندازید؛ اما انجام امور ساده و کارهای روتین، که در حد توانایی‌های فرد باشد؛ می‌تواند در بهبود روحیه فرد بسیار موثر واقع شود؛ و البته کار پرستار را ساده‌تر کند.
سالمندان دوست دارند که احساس کنند مفید هستند؛ و حداقل بخش کوچکی از فعالیت‌های شخصی خود را شخصا بر عهده داشته و در اموری مشارکت کنند.

مانند یک کودک با آنها رفتار نکنید

کودکان و سالمندان هر دو از نظر توانایی‌های فردی دارای محدودیت‌هایی هستند. اما فراموش نکنید که سالمندان پیش از این و در گذشته‌ای نه‌چندان دور، جوانانی برومند و میانسالانی باتجربه بوده‌اند. بنابراین در صورتی که رفتاری کودکانه، دستوری و از سر اجبار با آنها داشته باشید؛ خیلی زود دچار مشکل ارتباطی با آنها خواهید شد.
یک پرستار سالمند خوب، به خوبی این نکته را درک می‌کند. کاملا متوجه می‌شود که ناتوانی‌های جسمی ارتباطی با ویژگی‌های شخصیتی و ذهنی ندارد؛ و بنابر همین ویژگی‌ها، رفتاری توام با احترام سن و سال و شخصیت فرد سالمند ارائه می‌دهد.

مشکلات روحی آنها را درک کنید

سالمندان یکجانشین، به فراخور مشکلات جسمی خود، بیش از سایرین ممکن است دچار مشکلات روحی و افسردگی شوند. این شرایط ممکن است باعث شکل‌گیری رفتارهای نامتعارفی مثل پرخاشگری، بی‌حوصلگی، مقاومت در برابر امور درمانی و بهداشتی و سایر موارد شوند. یک پرستار حرفه‌ای باید بتواند با درک شرایط خاص سالمند، صبورانه و از سر مهر با آنها برخورد کند.

از تجارب آنها بهره ببرید

سالمندان مملو از تجارب آموزنده، داستان‌های شیرین و خاطرات جذاب هستند. بنابراین هم‌صحبتی با آنها فرصتی مغتنم است تا از تجارب آنها بهره ببرید. این ویژگی می‌تواند علاوه بر لذت‌بخش شدن ساعات مراقبت و کنار یکدیگر بودن، عزت نفس را در سالمند افزایش داده و موجب شود که شرایط روحی بهتری داشته باشند.

نقش پرستار کودک در تربیت فرزند شما

تربیت فرزند یکی از مسائلی است که پدر و مادرها بسیار به آن حساس هستند. همه ما دوست داریم فرزندی با شخصیت و با تربیت داشته باشید. فرزندی که در تمامی جمع‌ها مایه سربلندی ما باشد. اما همیشه موضوع به این سادگی نیست و داشتن فرزندی با این ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری، نیازمند صرف وقت، هزینه و انرژی است. این مسئله برای کودکانی که پدر و مادر انها هر دو مشغول کار بوده و ساعات زیادی از روز را تحت نظر پرستار کودک قرار دارند، حساس‌تر و مهم‌تر نیز خواهد بود. در این نوشته وب‌سایت سپید گستر می‌خواهیم درباره نقش پرستار کودک در تربیت فرزند نکاتی را با شما در میان بگذاریم.


نقش پرستار کودک در تربیت فرزند

 

حیطه اختیار پرستار کودک

پرستار کودک ساعات زیادی را در طول روز با فرزند شما می‌گذراند. ساعاتی که به‌طور طبیعی شما در آن حضور ندارید؛ و همچنین بهترین ساعات فعالیت کودک است. بنابراین او می‌تواند از جمله افراد تاثیرگذار در تربیت کودک باشد. این مسئله موجب می‌شود که تعیین حیطه اختیار پرستار کودک موضوعی بسیار مهم شود.
به زبان دقیق‌تر این شما هستید که باید مشخص کنید پرستار کودک شما در چه حوزه‌های تربیتی اجازه ورود دارد؛ و در چه حوزه‌هایی اجازه ورود ندارد. به عنوان مثال آیا تمایل دارید که پرستار کودک شما در حوزه‌های اعتقادی و جهان‌بینی، نکاتی را به فرزند شما بیاموزد؛ و یا او را تنها محدود به مسائل تربیت عمومی روزمره مثل نوع ارتباط گرفتن با دیگرام و رعایت ادب و احترام و… می‌کنید؟ این تعیین حیطه اختیار موجب می‌شود خیال‌تان از بابت آموزه‌های مطرح شده آسوده باشد. البته توجه کنید که در این زمینه باید کاملا شفاف و دقیق، موضوع را با پرستار کودک در میان گذاشته و از او بخواهید که دقیقا همان‌طور که می‌خواهید با فرزندتان رفتار کند.
همچنین پیگیری این موضوع به‌طور متوالی و دقت در تغییرات رفتاری کودک نیز در کنترل هرچه بیشتر شرایط موثر است.

بهترین انتخاب تربیتی برای فرزندان

همه ما درباره اصولی کلی و اخلاقی با یک‌دیگر توافق داریم؛ و درباره جزئیاتی مثل جهان‌بینی و…. ممکن است تفاوت‌هایی با یک‌دیگر داشته باشیم. بنابر همین ویژگی، به‌نظر می‌رسد پیگیری آموزش اصول کلی و اخلاقی توسط پرستار کودک، بهترین انتخاب برای تربیت کودک شما باشد.
در ادامه به عنوان مثال مواردی را در این زمینه مطرح می‌کنیم:
راستگویی: این خصیصه اخلاقی از مهم‌ترین ویژگی‌های تربیتی است. راستگویی را می‌توان اولین پایه سلامت روح کودک دانست. بنابراین تاکید بر این آموزه می‌تواند بسیار مهم باشد.
کسب اجازه: پرستار کودک به او بیاموزد؛ که در انجام هرکاری باید اجازه آن را دریافت کنید. اجازه برای ورود به اتاق در بسته، اجازه برای رفتن به بازی، اجازه برای خوردن یک خوراکی خاص و… همچنین این کسب اجازه باید همراه با احترام و بیانی درست باشد.
تشکر و قدردانی: کودک باید بیاموزد که در قبال اجابت شدن خواسته‌هایش، باید تشکر کند.
طرز بیان: رعایت ادب در صحبت کردن، گوش ندادن به مکالمه‌های خصوصی دیگران، کسب اجازه برای وارد صحبت شدن، استفاده از کلمات مناسب و پرهیز از کلمات زشت، از جمله این موارد است.
احوال پرسی: پرستار باید به کودک بیاموزد که وقتی کسی حالش را پرسید؛ پاسخش را داده و در مقابل او نیز حال طرف مقابل را جویا شود.
نظم در غذا خوردن: یکی از اولین موارد تربیتی که کودک یاد می‌گیرد؛ شکل درست غذا خوردن است. روش درست استفاده از قاشق و چنگال، آرامش در غذا خوردن و… از جمله این موارد است.
به این لیست می‌توانید موارد بیشتری نیز اضافه کنید؛ و به مرور از پرستار کودک خود بخواهید پیگیر آنها باشید.

” ما در مجموعه خدمات پرستاری سپید گستر، می‌کوشیم پرستارانی شایسته را برای کودک شما اعزام کنیم. پرستارانی که خیال شما را از هر جهت آسوده کند”

زخم بستر در سالمندان و مراقبت‌های آن

زخم بستر در سالمندان یکی از اتفاقات بدی است که ممکن است سلامت سالمند شما را تهدید کند. متاسفانه با افزایش سن و رسیدن به دوران کهولت، شانس مبتلا شدن به مشکلات و بیماری‌های گوناگون افزایش می‌یابد. سالمندان کهنسال، معمولا به دلیل مشکلات جسمی گوناگون، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌ها هستند؛ و در صورت ابتلا نیز، مسیر سخت‌تری برای درمان و بهبودی پیش رو دارند. یکی از مشکلات متداول در سالمندانی که به هر دلیل مدت زیادی را در بستر می‌گذرانند، زخم بستر است. اگر می‌خواهید درباره زخم بستر و نگهداری از سالمند در منزل که دچار بیماری زخم بستر میباشد، بیشتر بدانید؛ با این نوشته وب‌سایت سپید گستر همراه ما باشید.

 

زخم بستر در سالمندان

زخم بستر چیست؟

زخم بستر همان‌طور که از نامش پیداست؛ به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در بستر شکل می‌گیرد. به همین دلیل نیز معمولا سالمندان ناتوان جسمی، بیش از سایرین در معرض ابتلا به آن هستند.
وقتی فرد مدت طولانی در بستر قرار می‌گیرد، به بخشی از لایه‌های پوست که در مناطق تحت فشار بدن و بستر هستند، فشار وارد می‌کنند. این فشار ممتد موجب مرگ سلول‌های پوستی و آسیب دیدن آنها در این ناحیه می‌شود. به عنوان مثال یکی از بخش‌های بدن که بیش از سایر بخش‌ها درگیر این وضعیت می‌شوند. بخش کناری استخوان لگن است. پوست این قسمت به دلیل به پهلو خوابیدن بیمار، تحت فشار استخوان لگن و وزن بیمار و همچنین کف بستر، دچار مشکل می‌شود. در واقع این فشار ممتد موجب کاهش و در نهایت قطع جریان خون در رگ‌ها و بافت‌های این بخش از پوست شده و در نهایت موجب مرگ سلولی آن می‌شوند.
در این وضعیت محل آسیب دیده بیش از همیشه در معرض انواع عفونت‌ها قرار می‌گیرد؛ که در نهایت خود را به شکل یک زخم نشان می‌دهد.

مراقبت‌های زخم بستر در سالمندان

نکات زیادی در زمینه مراقبت و بهبود زخم بستر در سالمندان وجود دارد؛ اما شاید مهم‌ترین نکات در این زمینه مرتبط به موارد پیشگیرانه باشد. واقعیت این است که جلوگیری از زخم بستر، بسیار ساده‌تر از درمان زخم ایجاد شده است.
بنابراین در ابتدا به مهم‌ترین اصل در پیشگیری از زخم بستر اشاره می‌کنیم؛ و آن هم چیزی نیست جز حرکت دادن و چرخ منظم بدن بیمار در ساعات شبانه روز. در واقع افراد سالم معمولا به‌صورت ارادی و در بستر، در طول شب چندین بار پهلو به پهلو شده و موقعیت خواب خود را تغییر می‌دهند. همچنین این افراد در طول روز به فعالیت پرداخته و بدن آنها تحت فشار بستر قرار نمی‌گیرد.
این مسئله متاسفانه برای بیماران دچار مشکلات حرکتی متفاوت است. آنها در طول شبانه روز در بستر قرار گرفته و بنابراین در صورتی که هر چند ساعت یک بار توسط پرستار خود تغییر موقعیت ندهند؛ ممکن است دچار مشکل زخم بستر شوند. بنابراین بهتر است در این زمینه از پرستار سالمند خود بخواهید دقت و اهتمام کافی داشته باشد.
اما اگر سالمند شما به هر دلیل دچار زخم بستر شد؛ شستشوی منظم زخم و اطراف آن با آب و صابون، خشک کردن کامل زخم شستشو داده شده و پوشاندن آن بسیار مهم است. دقت کنید که هنگام خشک کردن بجای کشیدن حوله روی زخم، زخم را با گذاشتن و برداشتن حوله خشک کنید. این کار از آسیب بیشتر به زخم جلوگیری می‌کند.
همچنین رعایت بهداشت بستر بیمار نیز بسیار مهم است. این کار هم در زمینه پیشگیری و هم بهبود زخم بستر در سالمندان بسیار موثر است. تعویض منظم ملحفه‌ها و پتوهای استفاده شده در تخت خواب بیمار، از جمله اصول مهم در این زمینه است.
در نهایت پانسمان زخم به کمک باندهای آنتی باکتریال و ضد میکروبی، در کنترل و کاهش زخم بستر بسیار موثر است. این پانسمان ها به خوبی میکروب‌ها، ترشحات و قارچ‌های ایجاد شده روی زخم را جمع کرده و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کنند. البته فراموش نکنید که پانسمان این زخم‌ها باید خیلی زود و به‌صورت مرتب تعویض شود.