خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

چطور دوران پیری سالم‌تری داشته باشیم؟

دوران پیری هم بخشی از زندگی است و اجتناب از آن امکان‌پذیر نمی‌باشد. اما این دوران آنقدرها هم که ما تصور می‌کنیم سخت و دشوار نیست. به شرطی که از امروز به فکرش باشیم و با رعایت چند عادت سالم و ساده، دوران سالمندی بهتری را تجربه کنیم. هرچه در دوران جوانی فعال‌تر، سالم‌تر و از اندام متناسب‌تری برخوردار باشید، با بالا رفتن سن‌تان احساس بهتری خواهید داشت. برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم، به غیر از استخدام یک پرستار سالمند متخصص در دوران پیری، می‌توانید با رعایت نکات زیر در دوران میانسالی زندگی شادی را تجربه کنید.

چطور دوران پیری سالم‌تری داشته باشیم؟

چند روش ساده برای داشتن دوران پیری سالم

در ادامه این مقاله ضمن توضیح در مورد چگونگی پیر شدن بدن و مزایای ورزش کردن در پیری به فاکتورهای مهم دیگری که در این زمینه نقش دارند اشاره می‌کنیم.

برای شروع ورزش هیچ‌گاه دیر نیست

ورزش کردن مهم‌ترین فاکتور برای داشتن یک دوران پیری سالم است. برای شروع هرگز دیر نیست. با افزایش سن، توده عضلانی بدن کاهش می‌یابد. بین دهه سوم و هشتم زندگی، ما تا 15 درصد از توده عضلانی بدن خود را از دست می‌دهیم. این روند با افزایش سن، به کاهش میزان متابولیسم بدن کمک می‌کند. حفظ قدرت و توده عضلات به کالری‌سوزی بیشتر کمک کرده و سوختن کالری بیشتر برای متعادل نگه داشتن وزن، تقویت استخوان‌ها و قدرت حفظ تعادل مفید است.
ورزش کردن نه تنها موجب بهبود عملکرد عضلات می‌شود بلکه به بهبود قدرت شناختی مغز نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت بدنی منظم می‌تواند باعث کاهش سرعت اختلال در حافظه و محافظت از بدن در برابر زوال عقل شود.
ورزش برای بهبود خلق و خوی نیز فایده دارد. افسردگی در میان سالمندان بسیار رایج است و ورزش می‌تواند اثر ضد افسردگی بر روی این افراد داشته باشد. تصور می‌شود که فعالیت بدنی ممکن است باعث افزایش سروتونین در مغز شود. افزایش سروتونین به صورت خودکار منجر به خلق و خوی بهتر و افسردگی کمتر خواهد شد.
قبل از شروع هر برنامه ورزشی، با پزشک مشورت کنید تا مطلع شوید که چه فعالیتی برای شما مناسب است. مهم است که این ورزش کردن را به آرامی شروع کنید و به تدریج میزان آن را افزایش دهید. فعالیت ورزشی بیش از اندازه و شدید می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی شود. حتی یک پیاده‌روی پنج تا ده دقیقه‌ای هم برای شروع خوب است و می‌تواند انگیزه شما را برای فعالیت بیشتر افزایش دهد.

تغذیه سالم را فراموش نکنید

تغذیه سالم و پر از مواد مغذی باعث می‌شود که شما در سنین بالا دچار مشکلات شایعی مانند فشار خون، قند خون، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و حتی مشکلات روحی و روانی نشوید. بنابراین سعی کنید بیشتر از مواد غذایی زیر در برنامه هفتگی خود استفاده کنید:

  • میوه و سبزیجات، تازه، منجمد یا کنسروی
  • پروتئین بدون چربی مانند گوشت ماهی و حبوبات
  • مصرف هر روز حداقل سه اونس غلات، نان، برنج یا ماکارونی سبوس‌دار
  • مصرف سه وعده لبنیات کم چرب یا بدون چربی در روز، مانند شیر، ماست یا پنیر که با ویتامین D غنی شده‌اند
  • چربی‌های سالم

از مصرف چربی‌های جامد برای پخت و پز به شدت خودداری کنید و به جای آن از روغن مایع طبیعی مانند روغن کنجد یا روغن زیتون استفاده کنید. کمتر غذاهای فرآوری شده، قندهای تصفیه شده و چربی‌های ناسالم بخورید. همچنین باید میزان مصرف نمک خود را به حداقل برسانید تا فشار خون شما پایین بیاید.

میزان استرس خود را کاهش دهید

تأثیرات استرس روی بدن بسیار گسترده است. از پیری زودرس و چین و چروک پوست گرفته تا افزایش شانس ابتلا به بیماری قلبی، همگی از عوارض استرس هستند. چندین روش اثبات شده برای رفع استرس وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن، تمرینات تنفسی و یوگا
  • ورزش کردن
  • خواب کافی
  • صحبت کردن با اعضای خانواده

مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن آب کافی به شما کمک می‌کند تا دفع منظمی داشته باشید و سطح انرژی و عملکرد مغزتان نیز بهتر شود. از طرفی به اثبات رسیده است که نوشیدن مایعات سالم به خصوص آب برای حفظ سلامت پوست و کاهش علائم پیری مفید است. میزان آبی که باید مصرف کنید به عوامل زیر بستگی دارد:

  • عطش
  • سطح فعالیت بدنی
  • تعداد دفعاتی که ادرار می‌کنید
  • میزان تعریق بدن
  • جنسیت

داشتن یک سبک زندگی سالم و معاشرت با افرادی که آنها را دوست دارید باعث می‌شود که در کل زندگی شادتری در حال و آینده منتظر شما باشد. طبیعی است که نگران چالش‌های پیری باشید. اما نگرانی بیش از حد می‌تواند شرایط را بدتر کند. با رعایت نکات ساده، دوران سالمندی را در خانه خود بگذرانیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.