خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

آموزش عاداتی سالمی که از خواب شبانه کودک حمایت می‌کنند

مشکلات خواب در بین کودکان خردسال بسیار رایج است. برخی از کودکان ممکن است در هنگام خواب احساس خستگی نداشته باشند و یا بدون اینکه کسی در اتاقشان حضور داشته باشد نمی‌خوابند. اگرچه مقابله با این عادت در کودکان کمی دشوار است، اما فراموش نکنید که تنظیم خواب شبانه کودک به عهده والدین یا پرستار کودک است. بسیاری از مشکلات خواب با عادات روزانه مرتبط هستند. بنابراین با تغییر این عادات می‌توانید به او کمک کنید که شب‌ها بهتر استراحت کند. خبر خوب این است که با کمی صبر و رعایت نظم و انضباط می توانید خواب شبانه را برای کودکان خود لذت‌بخش‌تر کنید.

آموزش عاداتی سالمی که از خواب شبانه کودک حمایت می‌کنند

 

کودکان به چه میزان خواب احتیاج دارند؟

قبل از اینکه تشخیص دهید آیا کودک شما مشکل خواب یا اختلال در خواب دارد، باید بدانید که به چه مدت خواب نیاز دارد. این نکته را فراموش نکنید که کودکان و نوجوانان معمولا به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. نمودار زیر میزان خواب توصیه شده برای هر گروه سنی را نشان می‌دهد:

میزان خواب مورد نیاز

گروه سنی

12 الی 16 ساعت

نوزادان 4 الی 12 ماهه

11 الی 14 ساعت

کودکان نوپا 1 الی 2 ساله

 10 الی 13 ساعت

کودکان 3 الی 5 ساله

9 الی 12 ساعت

کودکان 6 الی 12 ساله

8 الی 12 ساعت

نوجوانان 13 تا 18 ساله

عادات مفید برای بهبود خواب شبانه کودک

در بعضی موارد، ناتوانی کودک در خوابیدن به رفتارهای او در طول روز مربوط می‌شود. این بیشتر در مورد کودکان مدرسه‌ای و نوجوانان اتفاق می‌افتد. تنظیم عادات روزانه به این گروه از کودکان کمک می‌کند که شب‌ها استراحت بیشتر و با کیفیت‌تری داشته باشند.
اطمینان حاصل کنید که کودک فقط برای خوابیدن از تخت استفاده می‌کند. آیا کودک شما تکالیف مدرسه را روی تخت انجام می‌دهد یا از کامپیوتر روی رختخواب استفاده می‌کند؟ سعی کنید او را تشویق کنید که از تختخواب فقط برای خوابیدن یا کتاب خواندن قبل از خواب استفاده کنند. در غیر این صورت مغز به طور ناخودآگاه تصور می‌کند که تخت فقط برای خوابیدن نیست.
سعی کنید حتی آخر هفته‌ها هم همان برنامه خواب طول هفته را حفظ کنید. این کار باعث می‌شود کودک شما سر وقت بیدار شود و به طور طبیعی بخوابد. هرگز نباید در آخر هفته بیش از 1 ساعت از ساعت خواب معمولی تخطی شود.
اجازه ندهید که کودک موقع خواب بیش از حد گرسنه یا سیر باشد. خوردن یک میان وعده سبک (مانند یک لیوان شیر گرم و یک موز) قبل از خواب ایده خوبی است. با این حال، خوراندن وعده‌های غذایی سنگین طی یک یا دو ساعت مانده به زمان خواب ممکن است او را بیدار نگه دارد.
از دادن محصولات حاوی کافئین، مخصوصاً بعد از ظهرها یا عصرها به کودک خودداری کنید. این محصولات شامل نوشابه، قهوه، چای یا شکلات می‌شود.
سبک زندگی فعال را تشویق کنید. ورزش و فعالیت بدنی روزانه از بیقراری در شب جلوگیری می‌کند. با این حال سعی کنید طی سه ساعت مانده به زمان خواب، از فعالیت بدنی توسط آنها خودداری کنید.
نور اتاق خواب را تنظیم کنید. اگر کودک شما از تاریکی مطلق می‌ترسد از چراغ خواب‌هایی استفاده کنید که نور را پخش می‌کنند.
اولین چیزی که کودک باید صبح‌ها با آن مواجه شود، نور طبیعی است. پس صبح‌ها پرده اتاقش را باز کنید تا با نور طبیعی از خواب بیدار شود. نور طبیعی برای مغز نشانه شروع روز است.
به چرت زدن‌های او در طول روز توجه کنید. اگر کودک عصر خوابیده باشد، حداقل به 4 ساعت زمان نیاز دارد که بتواند دوباره بخوابد. اگرچه نیاز کودکان به چرت زدن ممکن است متفاوت باشد. اما باید اطمینان حاصل کنید که زیاد نزدیک به ساعت خواب شبانه چرت نزند.
همه نوجوانان و کودکان وسوسه استفاده از وسایل الکترونیکی مانند تبلت و گوشی را دارند. بنابراین 1 ساعت مانده به زمان خواب تمام وسایل الکترونیکی خانه حتی تلویزیون را خاموش کرده و یا از دسترس او دور نگه دارید.
بسیاری از کودکانی که والدین شاغل دارند، برای اینکه شب‌ها بیشتر با آنها وقت بگذارند، از خوابیدن امتناع می‌کنند. بنابراین عصرهای که به خانه می‌آیید حسابی با آنها وقت بگذرانید. برای نوزادان چند دقیقه آواز بخوانید، با آنها ارتباط چشمی برقراری کنید و در آغوششان بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.