خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

رابطه بین ورزش کردن و کاهش علائم آلزایمر

مطالعات جدیدی در حال انجام است که نشان می‌دهند ورزش کردن به صورت منظم توسط افراد سالمند می‌تواند علائم آلزایمر را در آنها کاهش دهد. در این مقاله می‌خواهیم به صورت اختصاصی در مورد تاثیر ورزش کردن بر روی کاهش علائم آلزایمر به خصوص در افراد سالمند صحبت کنیم.

 

رابطه بین ورزش کردن و کاهش علائم آلزایمر

در یک مطالعه که اخیرا نیز منتشر شده است آمده که افراد بالای 60 سال که 5 روز در هفته و هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش می‌کنند، دارای نشانگرهای زیستی کمتری در ارتباط با آلزایمر هستند. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد افرادی که از نظر ژنتیکی در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند، ولی یا خودشان یا به کمک پرستار سالمند به صورت منظم ورزش می‌کنند؛ دارای نشانگرهای زیستی کمتری بودند.
در کنار این تحقیقات یک تحقیق سوم دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد نشانگرهای زیستی معروف به white matter hyperintensities در افرادی که از نظر جسمی فعال هستند آهسته‌تر افزایش می‌یابد. شواهد موجود مرتبط با ورزش کردن و ارتباط آن با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر رو به افزایش است.
به عنوان مثال تحقیق جدیدی که در نشست سالانه انجمن روانشناسی آمریکا ارائه شده است، به نتایج مطالعات کوچکی که بین فعالیت بدنی و کاهش یا ضعیف شدن علائم آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل ارتباط یافته‌اند اشاره کرده و به نوعی مهر تایید بر روی آنها زده است.

رابطه بین ورزش کردن و کاهش علائم آلزایمر

اگر محققان بتوانند مشخص کنند که ورزش کردن دقیقاً چه تاثیری روی بدن دارد و چگونه می‌تواند به کاهش علائم آلزایمر کمک کند؛ دریچه‌ای به روی کشف درمان‌های جدید باز خواهد شد. جالب است بدانید که علائم جسمی این بیماری مانند تجمع پروتئینی به نام بتا آمیلوئید در مغز، اغلب قبل از علائمی مانند کاهش قدرت حافظه خود را نشان می‌دهند.

نتیجه‌گیری

در یک مقاله محققان اطلاعات مربوط به افرادی که والدین آلزایمری داشتند و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در آنها زیاد بود را با هم مقایسه کردند. آنها دریافتند افراد مسن‌تر از 60 سال که 5 روز در هفته و هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط ??دارند؛ کمتر از این نشانگرهای زیستی رنج برده و حافظه و قدرت شناختی آنها نیز به مرور زمان کمتر تحلیل می‌رود.
با وجود این یافته‌ها می‌توان گفت که جلوگیری و یا به تاخیر انداختن علائم آلزایمر با ورزش کردن عملا ممکن است. بنابراین اگر سالمندی در خانه دارید که خودش به تنهایی نمی‌تواند ورزش کند حتما از پرستار او بخواهید که 5 روز هفته و هر روز حداقل 30 دقیقه او را تشویق به انجام فعالیت بدنی کند. علاوه بر این افرادی که والدین مبتلا دارند نیز می‌توانند از این شیوه برای جلوگیری از بروز علائم بیماری در خود استفاده کنند.

چرا ورزش کردن به کاهش علائم آلزایمر کمک می‌کند؟

رایج‌ترین نظریه موجود برای پاسخ به این سوال این است که ورزش کردن با افزایش جریان خون می‌تواند اکسیژن موجود در مغز را افزایش دهد. تا کنون این قطعی‌ترین نظریه‌ای است که در این زمینه مطرح شده است. از طرفی محققان مقالاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم نیز خاطر نشان کرده‌اند که ورزش موجب بهبود در متابولیسم سلول‌های مغزی و افزایش برخی از هورمون‌ها و پروتئین‌های مناسب برای آنها می‌شود.
بنابراین تغییر در شیوه زندگی در برخی از بیماران حتی ممکن است اثر مشابه‌ای با دارو داشته باشد. با این وجود تا کنون اثبات شده است که استفاده از ترکیبی از دارو و ورزش کردن بیشترین اثرگذاری را داشته و حتی مغز را قوی‌تر می‌کند.
آنچه از نتایج این تحقیقات برداشت می‌شود این است که ورزش کردن قطعا برای افراد سالمند مفید است حتی برای کسانی که قبل از شروع این رژیم درمانی افت شناختی را تجربه کرده‌اند. اما لازم است قبل از شروع رژیم جدید ورزشی، حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنند. علاوه بر این نگهداری از سالمند مبتلا به آلزایمر که در بستر هستند نیز باید از ورزش‌های خاصی تحت نظر پرستار متخصص یا حتی پزشک عمومی استفاده کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.