خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

راهکارهایی برای تربیت کودک مهربان

همه پدر و مادرها دوست دارند فرزند مهربانی داشته باشند. تربیت کودک مهربان با کمک روش‌های تربیتی امکان‌پذیر است فقط نیاز به کمی حوصله و دقت دارد. باید کودکان را به مهربانی کردن تشویق کرد تا از همان دوران کودکی افرادی مهربان و پرتوجه بار بیایند.
اگر نگهداری از کودک در منزل به عهده شماست درباره مهربانی با او صحبت کنید. مهربانی یعنی توجه به دیگران. آدم‌های مهربان بدون انتظار از کسی با همه مهربان هستند. به کودکتان بگویید که همیشه و با همه مهربان باشد.

راهکارهایی برای تربیت کودک

 

الگوی مهربانی باشید

شما به عنوان پدر و مادر اولین آموزگار فرزند خود هستید. اگر می‌خواهید فرزند مهربانی داشته باشید لازم است خودتان به عنوان والدین مهربان باشید و به صورت آگانه مهربانی خود را به دیگران نشان دهید.
در طول روز اتفاقات زیادی پیش می‌آید. از فرصت استفاده کنید و به دیگران محبت کنید. برای مثال هنگام خرید اگر سالمندی نیاز به کمک داشت به او کمک کنید. پس از آن حتما به فرزندتان بگویید که چه احساس خوبی دارید. وقتی کودکتان ببیند که شما در طول روز با دیگران مهربان هستید شما را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهد و به مهربانی کردن روی می‌آورد.
مهم این است که در حضور کودک به صورت آگاهانه با دیگران مهربان باشید و کلمات را با درایت انتخاب کنید زیرا کودک تمام حرف‌های شما را به خاطر می‌سپارد.

کودک را به خاطر رفتارهای خاص تشویق کنید

برای تربیت کودک مهربان مدام تشویق کردن کودک اصلا نتیجه خوبی در تربیت او نخواهد داشت همان‌طور که تشویق کم اثرات بدی بر او خواهد گذاشت. کودک را باید پس از انجام رفتار خاصی تشویق کرد تا او احساس موفقیت بکند.
وقتی کودک به دوستش مهربانی می‌کند و اسباب‌بازی‌اش را در اختیار او قرار می‌دهد او را تشویق کنید. بگذارید کودکتان بفهمد که به رفتار او توجه می‌کنید و از مهربان بودن او خوشحال هستید.

اشتباهات خود را بپذیرید

بحث و اختلاف نظر بین والدین امری طبیعی است اما رفتاری که در پایان بحث و گفت‌وگو انجام می‌دهید تاثیر بسیاری بر رفتار کودک دارد. اگر شما مقصر هستید حتما از همسرتان عذرخواهی کنید. این رفتار باعث می‌شود کودکتان نیز اشتباه خود را بپذیرد و حس فروتنی در او تقویت شود.
H2: مهربانی قهرمانان را به کودک یادآوری کنید
کودکان تحت تاثیر فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای قهرمانانی دارند. این قهرمان‌ها برای کودکان الگو هستند و تاثیر زیادی بر رفتار آنها می‌گذارند. شما می‌توانید افراد مهربان را به کودکتان معرفی کنید تا او را الگوی خود قرار دهد. به کودکتان بگویید قهرمان مهربان بیشتر نزد همه محبوب است و او را به رفتار مهربانانه تشویق کنید.

کارهای خیریه انجام دهید

سازمان‌ها و موسسات زیاد خیریه وجود دارند که شما می‌توانید به همراه فرزندتان به آنجا مراجعه کرده و به صورت داوطلبانه کار خیر انجام دهید. برای مثال برای آغاز سال تحصیلی یا سال نو می‌توانید با همراهی کودکتان لباس، کیف و لوازم‌التحریر تهیه کنید و در جشن نیکوکاری شرکت کنید.
اگر برای گردش به دامان طبیعت رفته‌اید می‌توانید در پایان روز با کمک فرزندتان محیط اطراف را در جهت حفظ محیط زیست تمیز کنید و نایلون‌ها را جمع‌آوری کنید. این کارها تجربه‌های مفیدی برای کودک شماست تا احساس مسئولیت را در او ایجاد و تقویت کند.

مثبت‌اندیشی را تقویت کنید

مثبت‌اندیشی شما تاثیر زیادی روی فرزندتان خواهد داشت. از چیزهای کوچک زندگی لذت ببرید و این کار را به کودکتان نیز یادآوری کنید. در طول روز مثبت‌نگری را در موقعیت‌های مختلف به کار ببرید تا کودکتان آن را از شما بیاموزد و قدردان داشته‌هایش باشد.

به حیوانات رسیدگی کنید

رسیدگی به حیوانات و دادن غذا به آنها مهربانی و احساس مسئولیت را در کودکان افزایش می‌دهد. اگر در منزل حیوان خانگی دارید در رسیدگی کردن و غذا دادن به آن کودک خود را سهیم کنید تا کم کم مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرد. برای پرندگان در باغچه منزل یا لبه پنجره دانه بریزید تا فرزند شما مهربانی را از شما بیاموزد.

اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

تغذیه کودک یکی از مهم‌ترین مولفه‌های رشد او محسوب می‌شود. ویتامین‌‎ها و مواد معدنی باید در برنامه غذایی کودکان وجود داشته باشد تا مواد لازم برای فعالیت‌های جسمی و ذهنی کودک فراهم شود. در این مقاله با اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان و ویتامین‌ها و املاح ضروری برای آنها آشنا خواهیم شد.
اگر خودتان نگهداری از کودک در منزل را بر عهده دارید به تغذیه او و مصرف ویتامین‌ها اهمیت دهید تا فرزند دلبندتان دچار خرابی دندان، کم‌مویی، ضعف سیستم ایمنی، پوکی استخوان، کندی رشد قد و… نشود.

اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

ویتامین های ضروری برای کودکان

مصرف ویتامین A برای رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن کودکان ضروری است. تخم‌مرغ، شیر، پرتقال، سیب‌زمینی، کدو حلوایی و هویج و به طور کلی سبزیجات زرد و نارنجی منبع غنی ویتامین A هستند که به تقویت بینایی، رشد بهتر پوست، مو و ناخن، استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کنند.
کمبود ویتامین A در کودکان خشکی پوست را به همراه خواهد داشت و احتمال مرگ ناشی از عفونت را افزایش می‌دهد.
ویتامین B برای تقویت سوخت‌وساز بدن کودک و رشد ذهنی او ضرورت دارد. کمبود ویتامین B در عملکرد سیستم عصبی کودکان اختلال ایجاد می‌کند و بر توانایی یادگیری آنها تاثیر منفی می‌گذارد. پوست بسیار خشک یا بسیار چرب و وجود آکنه هم می‌تواند پیامد کمبود ویتامین B در کودکان باشد. شیر، پنیر، گوشت قرمز، آجیل، تخم‌مرغ، ماهی، نان ذرت، سویا، لوبیا و غلات منابع غنی ویتامین B محسوب می‌شوند. حتما این مواد غذایی را در برنامه تغذیه روزانه کودک خود قرار دهید.
مصرف ویتامین C بسیار در رشد ماهیچه‌ها و بافت بدن کودکان تاثیرگذار است و برای سلامت پوست آنها ضروری است. این ویتامین به ساخت کلاژن کمک کرده و باعث می‌شود آهن موجود در غذا جذب بدن کودک شود. سلامت دندان‌ها، استخوان‌ها و لثه کودک با مصرف ویتامین C بهبود پیدا می‌کند.
میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو، کیوی، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، فلفل و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند و باید به طور روزانه مصرف شوند.
در برنامه مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان ویتامین D نیز حتما باید در نظر گرفته شود. ویتامین D سیستم ایمنی بدن و رشد سلول‌ها را بهبود می‌بخشد. این ویتامین به جذب کلسیم و حفظ استخوان‌ها و دندان‌های کودک کمک می‌کند. کمبود ویتامین D بیماری راشیتیسم و ضعف استخوان‌ها را در پی خواهد داشت. نور خورشید یکی از بهترین منابع برای جذب ویتامین D است. همچنین تخم‌مرغ، کره و روغن ماهی نیز دارای این ویتامین هستند.
ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت پوست و چشم لازم است. اگر سطح این ویتامین در بدن کم باشد ضعف ماهیچه‌ها، خشکی پوست و مو و گرفتگی عضلات پا را به همراه خواهد داشت. آجیل، مارگارین، کلزا و روغن آفتابگردان منابع غنی ویتامین E هستند.

مواد معدنی ضروری برای کودکان

در کنار ویتامین‌ها وجود املاح و مواد معدنی نظیر آهن و کلسیم نیز برای رشد کودک ضروری است. آهن برای جلوگیری از کم‌خونی در کودکان و بهبود رشد مغز آنها باید در تغذیه روزانه کودکان قرار داشته باشد. گوشت گاو، بوقلمون، آلو، لوبیا و اسفناج دارای آهن هستند و نیاز بدن کودک به آهن را تامین می‌کنند.
کلسیم در استحکام بخشیدن به استخوان‌ها و دندان‌های کودکان نقش مهمی دارد. عملکرد درست ماهیچه‌ها و اعصاب بدن و همچنین انعقاد خون به کمک کلسیم امکان‌پذیر است. لبنیات نظیر شیر، ماست، پنیر، کشک، تخم‌‌مرغ، آب پرتقال، گیاهان دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و انواع کلم منابع غنی کلسیم هستند که باید در برنامه غذایی روزانه کودکان قرار داشته باشند.
برنامه غذایی روزانه کودکان باید ویتامین‌ها و املاح ضروری را در بر داشته باشد تا رشد کودک به خوبی انجام شود. اگر کودک شما به درستی غذا نمی‌خورد یا بیشتر غذاهای فست فودی و نوشابه مصرف می‌کند، برای استفاده از قرص‌های مکمل حتما با پزشک او مشورت کنید. اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان را جدی بگیرید.

عوارض اختلال خواب در سالمندان و راهکارهایی برای بهبود آن

اختلال خواب در سالمندان یکی از مشکلاتی است که بر کیفیت زندگی آنها اثر مستقیم دارد. تحقیقات نشان داده اختلال خواب سومین مشکل بزرگ سالمندان است که برای درمان آن به پزشک مراجعه می‌کنند. خواب مناسب و کافی نقش مهمی در سلامتی دارد. بدن انسان در طول زمان خوابیدن استراحت می‌کند تا انرژی از دست رفته را دوباره به دست بیاورد و برای فعالیت‌های جسمی و فکری آماده شود.
خواب شبانه بهترین زمان خوابیدن برای سالمندان است. سالمندان به حدود 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اگر وظیفه نگهداری از سالمندان را بر عهده دارید یا این وظیفه را به پرستار سالمند سپرده‌اید در این مقاله همراه ما باشید تا با دلایل اختلال خواب در افراد سالمند و راهکارهایی برای بهبود آن آشنا شوید.

عوارض اختلال خواب در سالمندان

مشکلات خوابیدن در سالمندان

معمولا افراد از سن 65 سالگی به بعد دچار اختلال خواب می‌شوند. سالمندان معمولا به زودی به خواب نمی‌روند و حداقل نیم ساعت طول می‌کشد تا بخوابند. خواب آنها عمیق نیست و در فواصل زمانی کم از خواب بیدار می‌شوند. سالمندان نسبت به صدا، نور و روشنایی، گرما و سرما حساسیت بیشتری دارند و این عوامل نیز بر کیفیت خواب آنها اثر می‌گذارد.
درد در اعضای بدن و ابتلا به بیماری‌های مختلف از عمده‌ترین دلایل اختلال خواب در سالمندان به شمار می‌آید. بیماری‌های قلب و عروق، آرتروز، بیماری‌های گوارشی، اضطراب، پارکینسون، مشکلات تنفسی و… بدخوابی در سالمندان را ایجاد می‌کنند.
گاهی سالمند به دلیل چاقی یا مشکلات تنفسی، بر اثر قطع موقت تنفس هنگام خواب بیدار می‌شود و پس از آن به سختی به خواب می‌رود. سندروم پای بی‌قرار یا حرکت‌های اندام‌های فوقانی بدن از دلایل دیگری است که باعث از خواب پریدن‌های مکرر در سالمندان می‌شود.
یکی از شایع‌ترین دلایل اختلال خواب در افراد سالمند عوارض مصرف بعضی از داروهاست. حتی مصرف قرص خواب اگر به صورت خودسرانه و به مدت طولانی انجام شود باعث بی‌خوابی خواهد شد.
کابوس‌های شبانه یکی دیگر از عوامل اختلال خواب در افراد مسن است. سالمندان کمتر از افراد جوان در طول شب رویا می‌بینند. در مغز فرد سالمند کنش‌هایی هنگام خواب شکل می‌گیرد که ممکن است رویای خوشایند یا ناخوشایند یا حتی ترسناک ببیند. معمولا سالمندانی که خواب‌های ترسناک می‌بینند به اختلالات روانی نظیر افسردگی، اضطراب و… دچار هستند یا تجربه‌های ناخوشایندی مانند سوگ عزیزان را از سر گذرانده‌اند.
اختلال خواب در سالمندان عوارضی نظیر خستگی، اختلال حافظه، ضعف عمومی، تحریک‌پذیری، سردرد، اضطراب، افزایش فشار خون، چرت زدن در طول روز و… را به همراه دارد. تحقیقات نشان می‌دهد کم‌خوابی در سالمندان، افزایش اشتها در نتیجه افزایش وزن و چاقی را در پی خواهد داشت.

راهکارهایی برای خواب بهتر سالمندان

سالمندان باید

  • از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند
  • از عصر به بعد از نوشیدن چای و قهوه خودداری کنند و مایعات کمتری بنوشند
  • قبل از خواب شبانه غذاهای چرب و سنگین میل نکنند
  • خواب نیم‌روزی را حذف کنند و بیشتر از سی دقیقه در روز چرت نزنند. چرت‌های طولانی‌تر از سی دقیقه باعث خواب‌آلودگی و اختلال در خواب شبانه می‌شود
  • یک ساعت قبل از خواب شبانه از حمام پا استفاده کنند و پاهای خود را در آب گرم قرار دهند
  • سعی کنند شب‌ها در یک ساعت معین برای خوابیدن به رختخواب بروند و صبح‌ها نیز در یک ساعت معین بیدار شوند
  • زمانی به رختخواب بروند که تصمیم به خوابیدن دارند و از مطالعه و تماشای تلویزیون در رختخواب خودداری کنند
  • ورزش منظم و پیاده‌روی در روز انجام دهند. بهترین ساعت پیاده‌روی عصرها بین ساعت 3 تا 5 غروب است. این کار به خواب شبانه سالمندان کمک می‌کند
  • جای خواب خود را تغییر ندهند و فضای اتاق دما و نور مناسب داشته باشد
  • از مصرف قرص‌های خواب‌آور به صورت خودسرانه و طولانی‌مدت خودداری کنند

دل درد نوزاد چه دلایلی دارد؟

دل درد نوزاد یکی از دردهای رایجی است که والدین را نگران و درمانده می‌کند. سیستم گوارشی کودک نیاز به زمان برای رشد و کامل شدن دارد بنابراین مشکلاتی نظیر نفخ، رفلاکس، یبوست، استفراغ و اسهال باعث ناراحتی و دل درد در او می‌شود. در این مقاله به دلایل دل درد در نوزادان می‌پردازیم.
اگر خودتان نگهداری کودک در منزل را بر عهده دارید یا پرستار کودک وظیفه رسیدگی به دلبندتان را دارد آشنایی با دلایل دل درد نوزاد به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید علت درد را شناسایی و برای آرام کردن کودکتان اقدام کنید.

دل درد نوزاد

دل درد به دلیل نفخ

دستگاه گوارش نوزاد هنوز تکامل پیدا نکرده است و گاز در معده به دلیل باکتری‌های موجود در سیستم گوارشی، گریه نوزاد، شیر خوردن و ورود هوای اضافی ایجاد می‌شود. با ورود گاز در روده‌های نوزاد شکم او معمولا کمی متورم می‌شود و نوزاد شروع به نق زدن و گریه می‌کند. گریه کردن نیز باعث ورود هوای بیشتر به روده‌هایش شده و درد را تشدید می‌کند. این دردها معمولا در ماه دوم زندگی نوزاد به اوج خود می‌رسد اما کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
برای برطرف کردن نفخ نوزاد باید نوزاد را خوابانده و پاهایش را به آرامی مانند دوچرخه زدن حرکت دهید. البته این کار را به آرامی انجام دهید. اگر این کار اثری نداشت از قطره سایمیتیکون استفاده کنید. این قطره کاملا بی‌ضرر است و دل درد نوزادان را برطرف می‌کند.

دل درد به دلیل رفلاکس معده

رفلاکس معده به شکل بیرون ریختن آب دهان کودک خود را نشان می‌دهد. بیشتر نوزادان به دلیل عدم تکامل دستگاه گوارش دچار رفلاکس معده می‌شوند. معمولا نوزاد شیر را سریع و به مقدار زیاد می‌خورد. شیر قبل از هضم کامل به دلیل ضعف معده و مری به راحتی در دستگاه گوارش بالا می‌آید.
برای جلوگیری از ایجاد رفلاکس در نوزاد بهتر است هنگام شیر دادن به نوزاد کمی وقفه ایجاد کنید تا آروغ بزند و غذا فرصت برای هضم شدن داشته باشد. با این کار باد اضافی وارد روده نوزاد نمی‌شود و در نتیجه دل درد نمی‌گیرد.
پس از اینکه نوزاد از خوردن شیر سیر شد حتما باید آروغش را بزند. بدن کودک را در وضعیتی قرار دهید که بتواند راحت آروغ بزند. با مالیدن پشت کودک یا خواباندن آن به پهلو و ماساژ پهلوی دیگر کودک به او کمک می‌کنید راحت‌تر آروغ بزند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که به مدت بیست دقیقه پس از شیر خوردن کودک را نخوابانید و در حالت ایستاده نگه دارید تا غذایش هضم شود.
اگر رفلاکس در نوزاد شدید باشد معمولا به شدت گریه می‌کند. سرفه کردن، تنفس مشکل، استفراغ و… نیز در این نوزادان به وجود می‌آید. در این موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

دل درد به دلیل یبوست

یبوست در نوزادان معمولا به دلیل تغییر غذا اتفاق می‌افتد. اگر شیر خشک جایگزین شیر مادر شود و یا برعکس و یا غذای جامد به تغذیه کودک اضافه شود کودک دچار یبوست می‌شود. اگر نوزاد در حین مدفوع به خود فشار می‌آورد و رنگ مدفوعش تیره است یبوست دارد.
معمولا برای درمان یبوست نوزاد با توجه به سن او آب سیب یا آب گلابی تاثیر بسیار خوبی دارد. در بعضی مواقع نیز پزشک شیاف گلیسیرین تجویز می‌کند. این شیاف با چرب کردن مجرای خروج مدفوع باعث می‌شود دفع راحت‌تر صورت بگیرد.

دل درد به دلیل اسهال

نوزاد به دلیل قرار گرفتن در معرض ویروس دچار اسهال می‌شود. این ویروس ممکن است از کودک دیگری به او منتقل شده باشد یا از طریق غذای آلوده وارد بدنش شود. برای درمان اسهال، اگر کودکتان سنی دارد که می‌تواند به جز شیر، مواد غذایی دیگر بخورد موز، پوره سیب، نان تست و برنج بسیار مفید است.
اسهال در کودکان در صورت ادامه داشتن بسیار خطرناک است و بدن کودک را دچار کم‌آبی می‌کند. در این موارد حتما باید به پزشک مراجعه کرد.