خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

خدمات پرستاری سپید گستر

مرکز مشاوره و پرستاری سپیدگستر ارائه دهنده خدمات پزشکی، پرستاری و درمانی

چند نکته مهم برای تنظیم خواب کودکان

اختلالات خواب فقط مخصوص بزرگسالان نیست. بلکه درصد زیادی از کودکان نیز به انواع مختلفی از اختلالات خواب مبتلا هستند. همین موضوع هم نگهداری از آنها را گاها دشوارتر می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم به چند نکته مهم در مورد تنظیم خواب کودکان اشاره کنیم. این نکات علاوه بر این که باعث می‌شوند کودک بهتر بخوابد و رشد بهتری داشته باشد، کار پرستار کودک را نیز راحت‌تر می‌کند.

چند نکته مهم برای تنظیم خواب کودکان

 

روش‌های ساده برای تنظیم خواب کودکان

یک ساعت اختصاصی برای خواب او در نظر بگیرید

کودکانی که به سن مدرسه رسیده‌اند هر شب بین 9 تا 11 ساعت خواب نیاز دارند. اما نیازها و الگوهای خواب هر کودکی نسبت به کودک دیگر متفاوت است. الگوی خواب بیشتر کودکان ربطی به فعالیت روزانه‌شان ندارد. شما هر ساعتی که آنها را به رختخواب ببرید نق می‌زنند و نمی‌خواهند بخوابند. پس یک ساعت مشخص برای خواب‌شان در نظر بگیرید و زودتر از موعد تعیین شده آنها را به رختخواب ببرید.

زمان بیداری آنها را نیز تنظیم کنید

اگر بدانید که کودک‌تان به چه میزان خواب نیاز دارد و شب‌ها چه ساعتی به رختخواب می‌رود، تعیین ساعت بیداری او یک معادله ریاضی ساده است. اجازه دهید فرزندتان در تعطیلات آخر هفته کمی دیرتر بخوابید و دیرتر بیدار شود. البته منظورمان فقط نیم الی یک ساعت تاخیر است. نه بیشتر.

یک روال ثابت خواب برای اعضای خانواده داشته باشید

روتین بودن ساعت خواب و بیداری، مخصوصاً برای نوزادان، کودکان نوپا و کودکان دبستانی بسیار مهم است. انجام کارهای خاص قبل از خواب مانند مسواک زدن، جلوی چشم بچه‌ها، سیگنالی را به آنها می‌دهد که نشان‌دهنده فرا رسیدن زمان خواب است.

حداقل دو ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کنید

تحقیقات نشان داده‌اند که نور متصاعد شده از صفحه تلویزیون، تلفن‌های هوشمند یا مانیتور می‌تواند در تولید هورمون ملاتونین اختلال ایجاد کند. ملاتونین بخش مهمی از چرخه خواب و بیداری است. هنگامی که سطح ملاتونین در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد، بدن احساس خواب‌آلودگی می‌کند. فقط تماشای نیم ساعت تلویزیون یا صفحه نمایش گوشی قبل از خواب می‌تواند به اندازه‌ای در خواب کودک اختلال ایجاد کند که تا 2 ساعت بعد نیز سرحالش می‌کند.

قبل از خواب استرس کودک را کاهش دهید

هورمون دیگری که در روند خواب نقش دارد، کورتیزول است. این هورمون به نام هورمون استرس نیز شناخته می‌شود. وقتی سطح کورتیزول بالا می‌رود، بدن کودک شما نمی‌تواند خود را خاموش کرده و به خواب برود. انجام فعالیت‌های بدنی قبل از خواب، قرار گرفتن در معرض نور و سر و صدای محیط همگی برای کودک استرس‌زا هستند. بنابراین برای تنظیم خواب کودکان تماس با این عوامل را قبل از خواب به حداقل برسانید.

محیط القا کننده خواب ایجاد کنید

بیشتر کودکان عادت دارند هنگام خواب در رختخواب‌شان عروسکی را بغل کنند. این در حالی است که برخی از اسباب بازی‌ها و عوامل محیطی ممکن است اثر سوء روی روند خواب داشته باشند. بنابراین ایجاد محیط آرامش‌بخش می‌تواند به کودک شما کمک کند تا بین روز و شب تمایز قائل شده و راحت‌تر بخوابد.

اتاق را کمی خنک نگه دارید

چرخه خواب فرزندتان فقط به نور یا فقدان آن بستگی ندارد. بلکه به درجه حرارت نیز حساسیت نشان می‌دهد. سطح ملاتونین به دمای داخلی بدن حساس است. اما دمای محیط نیز روی آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین اتاق کودک را بیش از حد گرم نکنید. انتخاب حرارت معمولی یا کمی پایین برای اتاق خواب کودک موجب می‌شود که او راحت‌تر و عمیق‌تر بخوابد.

از کودکان در برابر ترس محافظت کنید

به جای ترساندن کودکان از موجودات عجیب و غریب، برای خواباندن‌شان می‌توانید یک اسباب بازی مخصوص بخرید و به آنها القا کنید که این اسباب خاص، شب‌ها از آنها محافظت می‌کند.

تمرکز روی خواب را کاهش دهید

درست مانند بزرگسالان، خاموش کردن مغز برای کودکان نیز می‌تواند دشوار باشد. به جای اینکه اضطراب آنها را با اصرار بیش از حد بر روی خوابیدن بیشتر کنید، روی ایده‌های آرامش‌بخش و آرام کردن بدن کودک تمرکز کنید.
قطعا با رعایت این چند نکته ساده می‌توانید در روند تنظیم خواب کودکان نقش مهمی داشته باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.